Zdrowa skóra jest piękna. To barometr stanu całego organizmu. Stąd moja zasada holistycznego podejścia do pielęgnacji skóry, bo wiem, że jej wygląd jest efektem działania bardzo wielu czynników, zarówno od wewnątrz jak i od zewnątrz. Ale jak to zrobić?

Jest kilka najważniejszych witamin i biopierwiastków dostępnych w składnikach naszej diety oraz w preparatach kosmetycznych. Jeśli będziemy je suplementować od wewnątrz i od zewnątrz, nasza skóra będzie zdrowa, piękna i jędrna.

Młodość w witaminach
Witaminy A, C i E nazywane są witaminami młodości. To dzięki nim nasza skóra jest jędrna, ma odpowiednią gęstość i nie straszy przebarwieniami.

A – jej niedobór powoduje osłabienie widzenia, zaburzenia miesiączkowania czy dzwonienie w uszach, a na skórze rogowacenie i przesuszenie. Szukajmy jej w jajach, maśle, wątróbce, papryce, brzoskwiniach czy morelach. Preparaty kosmetyczne zawierające tę witaminę oprócz poprawienia gęstości skóry, załagodzą podrażnienia związane z trądzikiem.

C – jeśli ciągle jesteśmy przeziębione czy apatyczne, mamy kruche naczynia krwionośne i łatwo powstające na skórze siniaki, to może być sygnał, że brakuje witaminy C. Znacznie więcej niż w cytrynach znajdziemy jej w natce pietruszki czy kapuście kiszonej. Warto sięgnąć po czerwoną paprykę albo kiwi. Witamina C dodawana do kosmetyków jest doskonałym pomysłem naprzeciwstarzeniową pielęgnację stymulującą produkcję kolagenu i walkę z wolnymi rodnikami

E – obniżona koncentracja czy problemy z bezpłodnością, ale także szybkie starzenie skóry mogą być sygnałem o niedoborze witaminy E, którą znajdziemy w oliwach i nasionach, a także grochu czy fasoli.

Witaminy z grupy B
Bez nich ani rusz! Mają bardzo szerokie zastosowanie od wspomagania działania układu krwionośnego i pokarmowego po poprawę nastroju. Witaminy z tej grupy podnoszą odporność naszej skóry na promieniowanie UV, zapobiegają wypadaniu włosów czy pomagają leczyć trądzik (słynna drożdżowa maseczka naszych babć). Szukajmy ich w pełnoziarnistych produktach, jajach, zielonych warzywach, sardynkach, wątróbce czy orzechach włoskich.

Cynk
Jest jak tarcza obronna przed infekcjami, nowotworami i utlenianiem witaminy. Wzmacnia nasze włosy, reguluje produkcję sebum i wspomaga regenerację skóry. Chcąc uzupełnić jego niedobory zajadajcie warzywa strączkowe, kaszę gryczaną i warzywa strączkowe.

Krzem
Sprzymierzeniec osób na diecie odchudzającej, ale także takich, które walczą o lepszą kondycję włosów i paznokci, a także zmagających się z trądzikiem. Krzemu dostarczycie organizmowi jedząc np. pestki słonecznika, rzodkiew, buraki albo czosnek.

Koenzym Q10
Znany z reklam preparatów kosmetycznych składnik o udowodnionym działaniu przeciwzmarszczkowym, ale poza tym chroni nasz układ krwionośny i obniża „zły” cholesterol. Znajdziecie go w tłustych rybach, podrobach, olejach czy po prosu świeżych owocach i warzywach.

Koenzym Q10
Znany z reklam preparatów kosmetycznych składnik o udowodnionym działaniu przeciwzmarszczkowym, ale poza tym chroni nasz układ krwionośny i obniża „zły” cholesterol. Znajdziecie go w tłustych rybach, podrobach, olejach czy po prosu świeżych owocach i warzywach.